SOVINTO





Jouluaatto. Äiti neuvoo keittiössä tytärtään piparkakkujen leipomisessa. Kohtaus on täynnä lämpöä, hellyyttä, huolenpitoa ja kannustamista. Tällaisia kohtauksia Sovinto -elokuvassa kannattaa vaalia mielessään, sillä niitä ei ole monta.

Pernilla Augustin elokuvaversio Susanna Alakosken romaanista on nimeltään pehmennetty. Meillä se on Sovinto, kansainvälisesti Beyond. Alakosken omaelämäkerrallinen kirja Svinalängorna kertoo ilmiöistä, joita muuttoliike Suomesta Ruotsiin 1960- ja 1970-lukujen vaihteessa sai aikaan. Se ilmestyi 2006 Ruotsissa, meillä 2007 nimellä Sikalat. Alkuperäisnimi viittaa suomalaisten asuinalueen halventavaan kutsumanimeen.

Outi Mäenpää ja Ville Virtanen näyttelevät filmin takautumissa ruotsinsuomalaisen perheen äitiä ja isää. Elokuvan kaikista näyttelijöistä vain naisena ja äitinä järisyttävän sävyskaalan läpikäyvä Mäenpää voitti ainoana Guldbaggen, Ruotsin Jussin, ja täysin oikeutetusti. Myös kanssanäyttelijät olisi voinut palkita. Virtanen ilmaisee kovapäistä roolihahmoaan notkeasti tämän vastaoppiman uuden kielen vivahteilla enemmän kuin itse sanoilla ja niiden sisällöillä.

Kerrotaan, että suomalaisnäyttelijöiden roolit perustuvat improvisaatiolle. Sisäistyneessä karheudessaan ne näyttävätkin yhtä aidoilta ja eläviltä kuin filmimateriaali, jolle Sovinto on kuvattu. Tämä olisi sitä takavuosien tuttua, viinanhuuruista suomikuvaa, jollei Pernilla August itsekin näyttelemisen mestarina loihtisi rooleista esiin rikkaita, vastakkaisuudesta voimaa hakevia tulkintoja. Kaiken keittiö-ja-vessa -realismin keskeltäkin rinnalle nousee vaikutelmia toivosta ja toisenlaisten mahdollisuuksien kipinöitä.

Tarinan nykyhetkessä perheen aikuista lasta, Leenaa, esittää Noomi Rapace, ja tämän miestä näyttelijän tuolloinen puoliso Ola Rapace. Maailmalla menestynyt Noomi Rapace ei Hollywood-elokuvissaan ole onnistunut vakuuttamaan samalla tavalla kuin Sovinnossa ja edellisenä vuonna läpimurtoroolissaan Lisbeth Salanderina. Lapsuuden pettymykset ja kaltoinkohtelun arpeutumattomat haavat tulevat esiin ilman repliikkejäkin Leenan kasvoilta. Ola Rapace puoliso Johanina on elokuvan henkireikä ja valopilkku, vaimonsa vankkumaton tuki sen kriisin keskellä, minkä äidin puhelu sairaalasta perheelle aiheuttaa.

Romaania lukematta ei tiedä, onko elokuva pehmentänyt myös Alakosken tarinaa. Perusteltu nimi Sovinto kuitenkin on, sillä kysymys on selviytymisestä. Vaikka suomalaisperheen aikuisten vaikeudet uudessa maassa voivat osittain olla ymmärrettäviä, on kohtuutonta, että kovimman hinnan parisuhteen alkoholismista, riidoista ja väkivallasta kantavat aina lapset. Uimarityttö Leena pakenee kilpaharrastukseensa sekä ruotsin kielen sanojen merkitysten keräilyyn. Lapsen mieli vaikuttaa loputtoman joustavalta. Kaikki eivät silti heitteillejätöstä selviydy. Pikkuveli Sakarilla ei ole pakopaikkaa.

Ennen kalliisti lunastetun sovinnon saavuttamista käydään syvällä. Elokuvan tarina onkin pohjattoman surullinen. Onneksi Pernilla August armahtaa katsojaa tiivistämällä menneessä ja nykyajassa edestakaisin liikkuvat, sävykkäästi kuvattujen aikakausien tapahtumat taloudellisesti runsaaseen puolitoistatuntiseen.

Koronatilanteen vuoksi valitettavasti kumpikaan Kinojuhlille kutsutuista suomalaisnäyttelijöistä, Outi Mäenpää tai Ville Virtanen, ei voi osallistua festivaalille.

PERNILLA AUGUST

s. 1958, Ruotsi

Ruotsalainen teatteri- ja elokuvanäyttelijä, käsikirjoittaja ja ohjaaja. Läpimurto lastenhoitajan roolissa Ingmar Bergmanin modernissa klassikossa Fanny ja Alexander (1982). Isoin kansainvälinen osa Anakin Skywalkerin eli Darth Vaderin äitinä Star Wars-elokuvissa. Kolme tytärtä, joista myös on tullut näyttelijöitä.

August on usein tehnyt elokuvissa yhteistyötä suomalaisnäyttelijä Ville Virtasen kanssa. Omia elokuvaohjauksia ovat esikoisfilmi Sovinto (2010), josta voitti Guldbagge-palkinnon, Vakava leikki (2016), sekä Bergman100-juhlavuoden lyhytelokuva Kohtauksia yössä (2018).

Ville Virtanen ylipuhui Pernilla Augustin Sodankylän elokuvafestivaalin päävieraaksi kesällä 2019. Aamukeskustelussa ruotsalaistähti vertasi näyttelijän rooliin valmistautumista selkäreppuun. Kuinka se otetaan ensin viereen penkille, sitten syliin. Lopulta rooli ripustetaan selkään ja se kasvaa osaksi näyttelijää.

Keskipohjanmaan haastattelussa (21.6.2019) August kertoi näyttelemisen olevan intuitiivista ja tulevan sisältä.

“Se on sisäsyntyistä, jopa vaatteiden ja rekvisiitan suhteen. Esimerkiksi kengät voivat olla avain rooliin, jos ne ovat vaikkapa liian isot. Vaisto on tärkein työväline. Hahmon luominen on pitkä prosessi. Roolille kasvatetaan hermot ja muskelit, oma ihonsa vaatteilla, sekä myös taustahistoria. Mutta kuvaushetkellä pitää vain olla avoin.”

Pernilla August kertoi myös omista ohjauksistaan ja erityisesti Sovinnosta.

“Kun minulla on hyvä näyttelijä, lakkaan ohjaamasta. Silloin ei tarvitse ohjata. Näen ohjaamisen orkesterin johtamisena, kokonaisuuden luomisena. Kun näyttelijä tuntee olonsa hyväksi ja turvalliseksi ja osaa työnsä, hän pystyy parhaimpaansa, rauhassa ja ilman liikaa ohjaamista.”

“Sovinto-elokuvassa huomasin, että ruotsalaisilla ja suomalaisilla on valtavan erilainen temperamentti. Myös näyttelijöinä. Vakavaa aihetta oli kuitenkin hauska tehdä, koska filmissä suomalaisten ja ruotsalaisten osuudet olivat kuin eri planeetoilta. Elokuva jakautui ajanjaksoihin. Mennyttä näyttelivät Ville Virtanen ja Outi Mäenpää. Nykyisyyttä Ola ja Noomi Rapace. Kuin kaksi eri elokuvaa! Se oli mielenkiintoista.“

“Outi ja Ville tulivat Jouko Turkan ison näyttelemisen perinteestä, jossa ollaan äänekkäitä ja voimakkaita. Outia en voinut hillitä tai pienentää. Jos sanot näyttelijälle, että tämä tekee liikaa, hän menee lukkoon. Mäenpää vain parani, kun sai tehdä koko kaarensa. Sitten voin päättää, minkä osuuden valitsen lopulliseen elokuvaan. Outin ilmaisu rauhoittui matkalla. Ja filmistä tuli helvetin hyvä! Ymmärsin, että suomalaiset näyttelijät toimivat näin. Noomi ja Ola olivat tulkitsijoina puolestaan aivan erilaisia.”

Hannu Björkbacka


Ohjaus: Pernilla August
Käsikirjoitus: Pernilla August, Lolita Ray
Pääosissa: Outi Mäenpää, Ville Virtanen, Noomi Rapace, Ola Rapace
Kuvaus: Erik Molberg Hansen
Leikkaus: Åsa Mossberg
Esitys: LA klo 16.00, Kokkolan Työväentalo / Kesto: 1h 40min / Ikäraja: K15 /
Vuosi: 2010 / Kieli: Ruotsi, suomi / Teema: Parasta Ruotsista



Mark