Riemuloma Rivieralla

(Les Vacances de Monsieur Hulot)



Riemulomassa Rivieralla Jacques Tati esittelee herra Hulot’n koomisen hahmon. Tämä saapuu kesälomanviettoon maaseudulle, merenrannalle. (Toisin kuin suomenkielinen nimi antaa ymmärtää, filmiä ei ole kuvattu Rivieralla päinkään, vaan Länsi-Ranskassa Atlantin rannalla.)

Lomakohteen porvaristo antaa Tatille hyvän mahdollisuuden kuvata lempeästi mutta tarkasti meidän kaikkia pikku omituisuuksiamme. Taaskin Tati korostaa visuaalisen komiikan merkitystä äänen kustannuksella. Kuvalliset vitsit ovat pitkiä, monimutkaisia ja herkullisesti rakennettuja. Persoonallisuuden ja tyylin tasapaino on parhaassa balanssissa juuri tässä Tatin elokuvassa. Riemuloma Rivieralla on suuren kansainvälisen menestyksensä ansainnut.

- David Thomson, The New Biographical Dictionary of Film, 2002

Ihmiset ovat epätoivoisimmillaan yrittäessään nauttia olostaan. Jacques Tatin omalaatuisen komiikan riemuvoitossa on tavoitettu kesäisen lomarannan koko hirveys. Onneksi ohjaajan metodi on kevyt ja kuiva slapstick: ihmisten heikkouksien ja turhautumisen kronikointi ei missään vaiheessa löysty sentimentaaliseksi tai rakastettavaksi.

Ohjaajana, osa-käsikirjoittajana ja tähtenä Tati on niukka ja koruton, eksentrinen ja täsmällinen. Vasta jälkeenpäin, suloisen ja nostalgisen musiikin soidessa, nämä epäonniset seikkailut saavuttavat mielessämme koskettavuutta ja syvyyttä.

- Pauline Kael, 5001 Nights at the Movies, 1991


Ohjaajaesittely:
JACQUES TATI

1908 – 1982

Jacques Tati oli ranskalainen elokuvaohjaaja, käsikirjoittaja, tuottaja ja näyttelijä. Venäläissukuisen elokuvantekijän oikea nimi oli Jacques Tatischeff.

”Tatin isä oli pettynyt, kun poika ei jatkanutkaan suvun yritystoimintaa, vanhojen maalausten restaurointia ja kehystystä. Turhaan isä pettyi, sillä Tatin elokuvissa kehystys, raamien valinta ja kuvarajojen kanssa leikkiminen kohosi uusiin ilmaisullisiin korkeuksiin.
Vanhojen maalausten asemasta Jacques Tati restauroi visuaalisen komediataiteen tuoden siihen uutta tiheyttä ja timanttista yksityiskohtien tajua, uutta komposition selkeyttä.
Tati on yksi siitä kourallisesta elokuvataiteilijoita – mukaan lukien Griffith, Eisenstein, Murnau ja Bresson – jonka voi sanoa muuttaneen välinettä sen perustasolla löytämällä uuden tavan nähdä.

Riemuloma Rivierallatoi elokuviin herra Hulot’n hahmon, jota Tati esitti koko loppu-uransa – lempeällä tavalla eksentrisen ranskalaisen, jonka pitkä, ruokomainen olemus oli jatkuvassa etukenossa, kuin sitä painaisi alati suupieleen puristunut piippu. Tyypittelyn lämpö ja visuaalisten vitsien säkenöivä kekseliäisyys tekivät Hulot’sta kansainvälisen menestyksen. Silti jo Riemulomassa Rivieralla näkyy Tatin tyytymättömyys perinteiseen ideaan koomikkotähdestä. Herra Hulot ei ole koomikko siinä merkityksessä, että olisi huumorin lähde ja kohde. Hulot on pikemminkin asenne, tienviitta ja näkökulma, joka valaisee huumoria hahmon ympärillä.”

- Dave Kehr, The Macmillan Dictionary of Films and Filmmakers, 1984

Hannu Björkbacka




Esitys: LA klo 10:00, Työväentalo / Kesto: 1h 24min / Ikäraja: S /
Vuosi: 1953 / Kieli: ranska / Tekstitys: suomi & ruotsi / Teema: Komedia



Mark