Hiroshima Mon Amour



Ranskalaisen näyttelijän (Emmanuelle Riva) ja japanilaisen arkkitehdin (Eiji Okada) lyhyt, mutta kiihkeä suhde atomipommin jälkeisessä Hiroshimassa muodostaa ytimen, jonka ympärille mennyttä ja nykyisyyttä, muistoja ja todellisuutta, seksuaalisuutta ja kuolemaa, tuhoa ja toipumista pohtiva elokuva muodostuu.

Hiroshima, mon amour lähti liikkeelle tilaustyönä, josta oli tarkoitus tulla 45 minuutin mittainen dokumenttielokuva Hiroshiman pommituksesta. Alain Resnais ja Marguerite Duras ymmärsivät, että ulkopuolisen on mahdotonta kuvailla dokumentaarisella tarkkuudella sitä todellista kokemusta, jonka Hiroshiman pommituksen uhrit joutuivat käymään läpi. Resnais ja Duras halusivat lähestyä aihetta fiktiivisen tarinan keinoin. He ajattelivat että katsojan on helpompaa ymmärtää henkilökohtaiset kokemukset menetyksestä ja surusta kuin se totaalinen tuho, joka Hiroshimaan kohdistui.

Elokuva ei siis niinkään käsittele Hiroshiman pommitusta vaan yleisemmin loppua ja siitä selviämistä. Etualalla on intiimi rakkaustarina, ja taustalla tuhkana maan pinnalle satanut kaupunki. Ranskalaisen näyttelijän unohtama yksityinen tragedia ja Hiroshiman pommitusten muistomerkit asettuvat rinnakkain kysymään onko parempi yrittää muistaa vai unohtaa.

Hiroshima mon amour sai ensi-iltansa Cannesissa 1959, samana vuonna kuin avajaiselokuvana nähtävä Truffaut’n 400 kepposta. Duras’n runollinen dialogi, pirstaleinen aikakäsitys, toden ja kuvitellun sekoittaminen, monimutkainen ihmiskäsitys ja Georges Deleruen ja Giovanni Fuscon säveltämä ääniraita saivat aikalaiset toteamaan, että kyseessä on “ensimmäinen moderni elokuva.”

Alain Resnais itse totesi olevansa enemmän kiinni elokuvan perinteessä kuin avantgardistinen innovaattori. Leikkauksessa onkin enemmän 1920-luvun mykkäelokuvien impressionismia kuin 1960-luvun uuden aallon itsetarkoituksellista kikkailua. Hiroshima mon amourissa kokeellinen muoto palvelee aihettaan, eikä ohjaajan egoa.

Ranska ja rakkaus -teemavuoden vuoden elokuvista moni on eri äänestyksissä listattu viime vuosisadan parhaimmistoon, ja syystä, mutta Hiroshima mon amour on eittämättä myös viime vuosisadan tärkeimpiä elokuvia.

Juho Kuosmanen



Esitys: LA klo 12:00, Bio Rex, Sali 2 / Kesto: 1h 30min / Ikäraja: K16 /
Vuosi: 1959 / Kieli: ranska, japani & englanti / Tekstitys: englanti / Teema: Draama



Mark