AELITA



Aleksei Tolstoin näytelmään perustuva elokuva on Neuvostoliiton ensimmäinen tieteiselokuva. Tieteellistä siinä on kuitenkin vain aihe, avaruuslennon suunnittelu ja elämä Marsissa. Päähenkilö insinööri Los työskentelee avaruuslennon suunnittelijana ja rakastaa suunnattomasti vaimoaan Natašaa, mutta hänen mielikuvituksensa leijailee ylenpalttisesti niin ammatillisesti kuin yksityiselämässä. Hän kuvittelee Marsin valtiaan, kuvankauniin Aelitan, toisaalta vaimon petoksen alivuokralaisen, liukkaan spekulantin Erlichin kanssa. Tärkeintä elokuvassa onkin Moskovan arkielämän kuvaus elokuvan tapahtumavuonna 1921, sisällissodan riehuessa pitkin Venäjää.




Ohjaus: Jakov Protazanov
Käsikirjoitus: Aleksei Faiko, Fjodor Otsep, Aleksei Tolstoi (näytelmä)
Kuvaus: Emil Šjuneman, Juri Željabužski
Esitys: LA klo 21:15, Kokkolan työväentalo / Kesto: 2h 7min / Ikäraja: 7 /
Vuosi: 1924 / Kieli: Mykkäelokuva, tekstitys: suomi / Teema: Kinokonsertti



Mark




ANIARA



Harry Martinson kirjoitti runoelmansa Aniara: En revy om människan i tid och rum vuonna 1956. Tieteiskertomus kertoo tulevaisuuden avaruusaluksesta nimeltään Aniara, joka vie ihmisiä pakoon  Marsiin, koska ydinsota on saastuttanut Maa-planeetan. Martinson sai etenkin tämä teoksensa ansiosta kirjallisuuden Nobel-palkinnon vuonna 1974. Suomeksi kirja julkaistiin vuonna 1963 nimellä Aniara: Katsaus ihmiseen ajassa ja tilassa ja sen suomensi Aila Meriluoto. Aiheesta on tehty jo aikaisemmin ruotsalainen tv-elokuva, jonka ohjasi Arne Arnbom vuonna 1960.

Pella Kågermanin ja Hugo Liljan ohjaamassa elokuvassa kertomusta on muutettu niin, että Maa on tuhoutunut ekokatastrofin takia. Aniara on ylellinen alus, jossa matkustajille on varattu ravintoloita, musiikkia, kaikkea mahdollista ajanvietettä. Lisäksi aluksella on mimarobin hoitama Miima-niminen laite, joka voi tuoda käyttäjänsä aivoista hyviä muistoja. Laitteesta tulee niin suosittu, että matkustajat tulevat siitä riippuvaiseksi. He haluavat käyttää sitä niin paljon, että lopulta laitteisto alkaa toimimaan virheellisesti ja aiheuttaa outoja tapahtumia ja vaaratilanteita.

Alus joutuu törmäyksen välttämiseksi pois radaltaan ja alkaa lopulta alkaa ajelehtia päämäärättömästi. Matka-aika pidentyy moniksi vuosiksi, jolloin ihmiset alkavat etsiä uusia keinoja ajan kuluttamiseksi. Miima-laitteen lisäksi ajanvietteeksi alkaa muodostua erilaisia kultteja. Yhteisö alkaa hajoamaan, kun ihmiset kokoontuvat omiin ryhmiinsä, mutta aluksen päälliköt yrittävät edelleen pitää hallinnon käsissään. Aniara menee koko ajan huonompaan kuntoon ja ajelehtii avaruudessa.

Ote runosta Aniara: ”Ja sarkofagissamme kiitämään me jäimme merta loppumattomuuden hautamme ympärillä ikiyö kuin holvi lasinkirkkaan hiljaisuuden.”




Ohjaus: Pella Kågerman & Hugo Lilja
Käsikirjoitus: Pella Kågerman & Hugo Lilja
Pääosissa: Emelie Jonsson, Bianca Cruzeiro, Arvin Kananian, Anneli Martini, Jennie Silfverhjelm & Emma Broome
Kuvaus: Sophie Winqvist
Leikkaus: Pella Kågerman, Björn Kessler & Michel Leszcylowski
Esitys: SU klo 12, Bio Rex 1 / Kesto: 1h 46min / Ikäraja: 12 / 
Vuosi: 2018 / Kieli: ruotsi, tekstitys: englanti / Teema: Parasta Pohjoismaista



Mark




BARN


Pohjoismaiden neuvoston elokuvapalkinnon voittaneessa draamassa setvitään kuolemaan johtaneen koulukiusaamistapauksen jälkipyykkiä, jossa ristiriitoja aiheuttaa poliittisten ajatusmaailmojen erot.

Dialogivetoinen elokuva keskittyy aikuisiin ja heidän avuttomuuteensa kriisitilanteessa. Ilmiömäisellä herkkyydellä kirjoitettu elokuva käsittelee monitasoisesti syyllisyyttä, empatiaa, anteeksiantoa ja kommunikaation vaikeutta. Rankkoja teemoja keventää harkiten annosteltu huumori.




Ohjaus: Dag Johan Haugerud
Käsikirjoitus: Dag Johan Haugerud
Pääosissa: Henriette Steenstrup, Jan Gunnar Røise, Thorbjørn Harr, Andrea Bræin Hovig & Hans Olav Brenner
Kuvaus: Øystein Mamen
Leikkaus: Jens Christian Fodstad
Esitys: LA klo 15 Bio Rex 2 / Kesto: 2h 37min / 



Mark




BEANPOLE


Traumat, joita ei ole käsitelty, periytyvät sukupolvesta toiseen.

Tämä piinava tosiasia on kantava ajatus Kantemir Balagovin elokuvassa Beanpole (Дылда). Elokuva seuraa kahta ystävystä toisen maailmansodan jälkilöylyissä piiritetyssä Leningradissa. Sota on ohi, mutta heidän kohdallaan taistelu elämässä selviämiseksi jatkuu.

Balagovin elokuva ei pysy historiallisen sotaelokuvan genren ja kuvatun aikakauden rajoissa, vaan rakentaa rehellisen kuvan venäläisyydestä naisten silmiin. Beanpole on yllättävän feministinen teos maasta, jossa “feminismiä” pidetään vielä kirosanana.




Ohjaus: Kantemir Balagovin
Esitys: SU Klo 15 Bio Rex 1 / Kesto: 2h 19min / Ikäraja: 12 /
Vuosi: 2019 / Kieli: ruotsi, tekstitys: englanti



Mark


CCCP 1966

1960-luku merkitsi erityistä ajanjaksoa latvialaiselle elokuvalle, jonka piirissä syntyi poeettinen dokumenttielokuva. Suojasään aikana elokuvan pariin tulleet ohjaajat olivat joko opiskelleet Moskovassa tai työskennelleet aiemmin aivan muilla aloilla.

Neuvostoliiton 50-vuotisjuhlaa varten vuonna 1966 kuvattu kunnianhimoinen kokonaisuus tuli tunnetuksi nimellä 235 000 000 kasvot ja vaikka jokaisen neuvostokansalaisen fyysisiä kasvoja ei elokuvassa ehditä nähdä, on ihmisyyden moninaisuus ja kulttuurien kirjo voimakkaasti läsnä.

CCCP 1966
on poeettista dokumenttielokuvaa parhaimmillaan - ympäröivää maailmaa tarkastellaan runollisesti, jokapäiväistä elämää taltioidaan ja yksityiskohtiin kiinnitetään erityistä huomiota. Kuvia ei selitetä vaan luotetaan montaasin ja musiikin voimaan.




Ohjaus: Uldis Brauns
Esitys: LA Klo 17 Kokkolan Työväentalo / Kesto: 2h / Ikäraja: S / 
Vuosi: 1967 / Teema: Maailman ensi-ilta



Mark